Marine Hugonnier (FR)

°1969

Deze Franse kunstenares woont en werkt in Londen. Ze maakt films, collages, installaties en foto’s. Daarin concentreert ze zich vaak op de manier waarop beelden gevormd worden en hoe dit onze kijk op de wereld beïnvloedt. Haar werk demonstreert dat beelden nooit neutraal zijn, maar steeds de politieke, historische of esthetische stempel dragen van hun culturele omgeving. Daarbij spelen landschappen een belangrijke rol. ‘Ik bekijk een landschap als een doorgeefluik van culturen; het landschap beïnvloedt de geschiedenis, en vice versa.’

Apicula Enigma (2013)

poster en film, 25’56”
screenings in het Cultuurcentrum Mechelen

Apicula Enigma (of: Het raadsel van de bij) werd gefilmd in een Oostenrijkse regio die ‘Carnica-land’ genoemd wordt, naar de Apis Millifera Carnica (of de carnica-honingbij). Dat is de meest populaire soort in de streek, die een lange traditie van bijenteelt heeft. De kunstenares speelt met de genrekenmerken van de natuurdocumentaire. De rode draad door de film is de metafoor van de bijenkorf als camera obscura: een gesloten doos waarin licht valt door een klein gaatje. Het licht creëert een projectie van de buitenwereld op de wand waarop het schijnt. De bijenkorf wordt getoond als een zwarte doos waarvan de inhoud nooit wordt onthuld. Een weerspiegeling van de wereld.

Geproduceerd door Contour 2013.